bali-met-nandienron.reismee.nl

Een heerlijke stranddag

Na een heerlijke avond ,waar we eerst altijd gaan eten bij het tentje om de hoek, Lilla Warung, wat betekend restaurantje van Lilla. Het eten is hier heerlijk en we genieten elke avond van een andere specialiteit, en een goede nachtrust zijn we vanmorgen rustig opgestaan en lekker ontbeten. Elke avond mogen we uitkiezen wat we willen eten als ontbijt. Elke dag is er verse jus bij en vers fruit. Toen de tassen gepakt en op naar het strand, even cappucino drinken bij ons favoriete tentje en meteen ligstoelen besteld. Lekker bij de zeerand onder de parasol heerlijk lezen of gewoon lekker kijken naar alles wat er op het strand gebeurd. We zagen opeens om 10 voor 12 een soort ring om de zon heel appart. Ook hebben we vandaag alletwee een heerlijke massage gehad, op het strand, dus onze dag was weer gevuld.

2e Excursie dag

Het is alweer onze 2e excursie dag, Putu kwam ons ophalen om 9.00 uur. Dus eerst even lekker ontbeten in ons appartement en toen weer op pad. Als eerste gingen we naar een traditionele dans kijken. De Barong Dans. Gelukkig kregen we een beschrijving in het nederlands zodat we een beetje konden begrijpen wat er werd gespeeld. In grote lijnen ging het over een Draak , Koningin, die een offer moest brengen een heks en krisdansers. Het was leuk om een keer te zien. We gingen weer op weg naar een zilverfabriek. Het zilver wordt geimporteerd uit Java, en wordt hier verwerkt tot sieraden.Prachtig om t zien . en natuurlijk om wat moois te krijgen!! Daarna gingen we naar een koffie plantage waar de beste koffie van de Wereld gemaakt wordt. Schrik niet maar die wordt gemaakt van poep van een soort hermelijn beest die eet de koffiebonen op, door zijn maag en darm gestel wordt het verwerkt en weer compleet uitgepoept. Dat zoeken ze op en verwerken die tot koffie. In America kost deze koffie 50 dollar een kopje koffie. Ron mocht een kopje proeven het is echt heel zacht van smaak. Verder nog verschillende koffie's en thee geproefd. En weer op weg naar de volgende bezienswaardigheid; Ubud market. dit is een soort zwarte markt achtig gebeuren ook super groot, wel leuk om een keer gezien te hebben maar ook super druk . Hier hebben we 2 uur rondgelopen en toen naar het sluitstuk van de excusie de Tana lot temple.gereden. Een prachtige temple in zee maar veel kon je er niet van zien want je kan er niet in en de bomen begroeien eigenlijk de hele tempel. Maar toch mooi om te zien. Ondertussen was het al 5 uur geworden en moesten we nog naar het hotel en het verkeer van Bali is echt vreselijk zoals ik al vertelde dus om 6.15 waren we in ons hotel moe maar wel voldaan van weer een prachtige dag vol belevenissen en bezienswaardigheden.. Nu weer even 2 dagen niks.

Rustdag

Wat een prachtig land is dit toch en wat een vriendelijke mensen . Mijn schoonouders hebben het altijd gezegd en vaak vond ik het wat overdreven maar het is echt waar, de vriendelijkheid en de drang om jou te verwennen is enorm. Vandaag weer een rustdag heerlijk zonder wekker opgestaan en op ons gemak ontbeten. Elk dag vers fruit en jus orange en het ontbijt waar je voor gekozen hebt de dag ervoor. Daarna lekker de tas klaar gemaak en op naar het strand, dat is wel even lopen, we kunnen ook gebracht worden hoor door de service van het hotel, maar lopen is goed voor onze conditie. Toen we echter op het pleintje voor het strand uit kwamen was het een drukte van belang we zagen 2 grote soort tafels staan, Ron zei meteen dat het om een begravenis ging, dat is toch een rare gewaarwording hoor in de open lucht bij het strand, maar even laten hoorde we trommels en kwam er een hele processie aan met inderdaad een kist op een groot versierde draagbaar , daar lag de kist op met de foto van de overledene, daarna kwam er nog een aan. De kist werd eraf getild er werd 3 maal om de van bamboe gemaakte baar gelopen en toen werd de kist geopend en de overledene werd in de baar gelegd, eigenlijk heel liguber maar je zag niemand huilen of verdrietig zijn. We zagen ook branders in de buurt van de baar staan en Ron zei dat die meteen verbrand werden, en inderdaad na de ceremonie gingen de branders aan onder de baar en werd alles verbrand. We hebben geen foto's gemaakt of zo dat vond ik niet gepast, je zag wel mensen in bikini bij de baar staan echt ongelofelijk. Later op de dag zagen we nog dat het as in de zee werd uitgestrooid.

Het was weer een bijzondere dag

Onze 1e excursie dag

Vanmorgen kwam Putu ons om half 9 ophalen, en zaten we prinsheerlijk achterin een mooie Toyota, en lieten ons rijden, wat maar goed is ook want het verkeer is hier vreselijk. Er krioelen hier duizenden scooters op de weg tussen alle auto's door, en om Sanur uit te komen was toch wel een klus. We zijn als eerste naar de Tegynyngan waterfall gegaan, naar het ontstaan van de waterval boven op de berg, we konden natuurlijk wel naar beneden lopen maar dat zagen we niet zo zitten dus zijn we bij het ontstaan van de stroom gestopt met naar beneden lopen en wat foto's genomen, toen weer naar boven klauteren maar we hebben het gered. Onderweg naar de Kehen Temple kwamen we langs wat rijstvelden, op het platte land hebben de kleine boertjes allemaal wat rijstvelden, die 3 maal per jaar rijst geven . Rijst groeit in 4 maanden, dan wordt het gepluk en gedroogd op grote lakens, daarna gaat het naar machines om te worden gepeld, het zag er prachtig uit. De Kehen Temple was indrukwekkend, vroeger was deze temple van een koningklijke familie maar nu door geldgebrek is hij openbaar, prachtig om te zien. Putu vertelde dat elke balinees een eigen familie temple thuis heeft, ook kleden ze die altijd aan, je ziet ze ook echt overal. Bij het traditionele dorp werd er hard gewerkt want morgenavond om 12 uur werd er een ceremonie bij hun temple gedaan. daarvoor waren ze allemaal rijst pakketjes aan het maken om die dan op te eten. En alles met de hand he. Als laatste gingen we naar de Vulkaan en Lake Batur vieuw from the top. Zag er mooi uit je zag de lava nog op de berg liggen. Ondertussen waren we toch een heel eind in het binnenland, dus zijn we daarna op de terugreis gegaan. Bij elke stopplaats zijn er wel vrouwtjes en mannen die dingen willen verkopen dat vindt ik af en toe best storend, maar goed het hoort erbij Het is hun cultuur.

Het was een prachtig dag

Dag op strand

Vandaag na het ontbijt zijn we gezellig naar het strand gegaan, eerst een lekkere cappuccino gedronken bij een tentje, daar een gesprek gekregen met een dame die al 45 jaar in Australie woont maar die kon nog fantastisch Nederlands spreken, je kon het eigenlijk niet horen. Ron vond het alleen jammer dat het een Rotterdamse was ( ha ha ha) .

Toen een bedje gehuurd voor maar 50.000 IDR dat is omgerekend 3.16 euro, je kunt het je niet voorstellen hoe goedkoop hier alles is. Echt een land voor ons. Om 5 uur hebben we Putu ontmoet hij gaat de excusies verzorgen voor ons deze weken.

Morgen gaan we voor het eerst op excursie naar de Tegunugan watervallen, Kehen tempel en Vulcaono en Lake Batur vieuw from he top. We hopen dan ook mooie foto's te maken Morgen een nieuw verhaal

Onze vliegreis en1e dag Bali

Zaterdagavond om 21.50 vertrok de A 380 naar Dubai met ons aan boord we hadden prachtige plaatsen en waren er helemaal klaar voor. De reis verliep voorspoedig en voor we het wisten waren we in Dubai. Hier waren we al een keer geweest dus herkende we al een aantal dingen. Ze hadden lekkere relax stoelen zodat we even met de benen omhoog konden zitten Na 2 uur konden we weer inchecken op het vliegtuig naar Denpasar. Hier zaten we ook lekker en de vlucht ging ook hier snel. Voor we het wisten stonden we op het vliegveld in Bali en omdat Ron een snelle babel had kwamen we zo door de douane, nu snel naar de band voor de koffers. Maar daar moesten we helaas 1.5 uur wachten op de koffers dus werd het toch nog laat toen we hier in ons hotel aankwamen. Moe waren we eigenlijk niet omdat het hier 6 uur later was dan thuis. We werden heel vriendelijk ontvangen en naar onze kamer gebracht Schitterend, zwembad voor de deur die heel mooi verlicht was. We kregen een avond snack aangeboden die we nog heerlijk opgegeten en gedronken hebben en zijn we naar bed gegaan even lezen en dan slapen. Het was nog maar 8 uur Nederlandse tijd maar we hebben de wekker wel gezet omdat we om half 10 ( half 4 Nederlandse rijd) ontbijt op de kamer kregen. Wat een service he. Nu hebben we Nederlandse tijd los gelaten en hanteren de Balinese tijd. Na een goede nachtrust hebben we wat rondgelopen in de omgeving van ons hotel en even naar het strand geweest. Toen zagen we opeens Villa Nandi, die moest natuurlijk op de foto. Vanavond gaan we hier vlak in de buurt wat eten. We hebben een lekkere rustdag gehouden

Onze reis gaat beginnen

Het is nu bijna 6 uur en we gaan zo op weg naar Schiphol koffers zijn gepakt (is altijd weer een proces voor mij ) Het is echter weer gelukt Gisteravond heerlijk met ons gezin uit eten geweest iedereen gedag gezegd. Nu op naar Bali ik hou jullie op de hoogte

lieve groetjes van ons Nandi en Ron

Test

Ik hoor van verschillende kanten dat de mail niet werkt om jullie te informeren wanneer er weer een nieuw verhaal komt